środa, 31 maja 2023

Na co zwrócić uwagę w 2 trymestrze ciąży z rozejściem blizny?

 Witajcie.

Postanowiłam dziś, że do Was napiszę mimo iż kiedyś już pisałam post na temat łożyska, nie miałam możliwości się nagrać na relacji. Post jakoś wydaje mi się trwalszy. Ja obecnie witam się z Wami w ukończonym 19t.c, zaraz zaczynamy 20 t.c i trafimy do szpitala na kolejne badania prenatalne. Jak już wspominałam mój ginekolog wysłał mnie do szpitala 3 referencyjności, aby skonsultowano mój przypadek i w razie potrzeby aby tam też znali już mój przypadek. Tak jak wcześniej pisałam mogę nie donosić ciąży do 37 tygodnia, dlatego lepiej abym wtedy rodziła w szpitalu 3 referencyjności. Chodzi tu gównie o neonatologię. Tak więc skupmy się na temacie. Do tych czas wszystko przebiega bez większych zmian, bez bólu, zagnieżdżenie daleko od ubytku, po pierwszym prenatalnym wiem, że łożysko było na tylnej ścianie macicy. Czy może się to zmienić ?

Na co zwrócić uwagę w drugim trymestrze ciąży?

Warto zrobić badanie prenatalne i ocenić podczas niego ubytek oraz sprawdzić,  gdzie wrosło się łożysko. Co do oceniania blizny można już to robić natomiast największe zmiany będą (jeżeli będą) to widoczne podczas trzeciego badania prenatalnego to nie zmienia faktu, że bliznę warto kontrolować. 

Co do łożyska musimy mieć na uwadze, jeśli ponownie zajdziesz w ciążę, istnieje większe prawdopodobieństwo, że łożysko wrośnie zbyt głęboko w ścianę macicy, co może utrudnić bądź czasami uniemożliwić odłączenie się od macicy po porodzie. Co nam grozi w tym wypadku- może spowodować to poważny krwotok, w takiej sytuacji może dojść do usunięcia macicy.

Kolejne zagrożenie to łożysko przodujące, czyli że doszło do złego umiejscowienia się łożyska w macicy. Może być centralnie przodujące, częściowo przodujące, brzeżnie przodujące i bocznie przodujące. Natomiast tu i tak jest lepsza sytuacja niż wrośnięcie go w bliznę . W takim wypadku na pewno będzie zalecany nam tryb oszczędzania się . 

Łożysko ocenimy bez problemu na usg tak samo już na drugim badaniu prenatalnym . 

1 komentarz:

  1. Dzień dobry, z jakim ubytkiem Doklandnie Pani zaszła w ciąże ? Jak duży ?

    OdpowiedzUsuń