czwartek, 25 czerwca 2020

Aktywność fizyczna po cc.

Witajcie. 

Ostatnio zadajecie mase pytań mi oraz na różnych forach, kiedy bądź jak najszybciej możecie wrócić do aktywności fizycznej po cc. Odpowiedzi na to pytanie możecie  usłyszeć wiele, ale czy dobrych ? Oczywiście, przeanalizujmy kilka możliwych rozwiązań.
 Na samym początku trzeba zadać sobie pytanie czy przed ciążą lub w jej trakcie ćwiczyłyśmy? Jeżeli tak nasz organizm szybciej bedzie gotowy na kolejną dawkę ćwiczeń, jeżeli nie trzeba z tym uważać. Nie możemy tydzień po porodzie przebiec dzisięciu kilometrów . Musicie sie wtedy nastawić na powolne budzenie waszego organizmu zaczynając od spacerów z maluchem. Kolejnym krokiem jest wizyta u lekarza, widzimy się z nim często miesiac po cc wtedy lekarz może ocenić stan naszej blizny wewnętrznej ( zewnętrznej oczywiście też) . Często bywa tak, że z oceny lekarza wszystko jest ok, dziewczyna zaczyna ćwiczyć a po jakimś czasie okazuje się że pojawiło sie rozejście. Słyszałam różne opinie lekarzy niektórzy dają przyzwolenie na lekkie ćwiczenia po czterech tygodniach są nawet tacy co wcześniej. PAMIETAJ ! Ciało , zdrowie i organizm masz jedno! Zastanów się czy nie warto poczekać aby wszystko idealnie się zagoiło. Odpowiedz sobie na pytanie czy stosujesz lekki ćwiczenia? Często jest tak, że zaczynam ćwiczyć daje radę z daną partią ćwiczeń, wiec zwiekszam liczbe powtórzeń czy ciężar. Och jaka ja jestem z siebie dumna, ale zapominam o tym że całkiem niedawno przeszłam dość poważną operacje i do tego na codzień "ćwiczę" z małym dzieckiem. Nie przesadzajmy. Ja zaczęłam aktywność fizyczną osiem miesięcy po porodzie. W wielu artykułach zalecana jest aktywność od mniej więcej 3 miesiaca do 6 misiącach po porodzie. Ja osobiście uważam, że gdy nie mamy rozejścia lub je mamy zacznijmy od spacerów lekkie ćwiczenia na nogi czy inne partie ciała zacznijmy gdy upłynie minimum 3 miesiące od porodu i stopniowo zwiększajmy ich intensywność. Za to ćwiczenia w obrębie brzucha zostawmy na sam koniec . 
Pamiętajcie, każda z nas jest inna. Każdej z nas rany goją się w innym tępie, każda z nas może mieć onne choroby współistniejące za to cel mamy jeden. Zdrowy organizm. Zdrowa mama to szczęśliwa mama a zarazem szczęśliwe dziecko. 
Niespiesz się jeszcze zdążysz być piękna. 

9 komentarzy:

  1. Nie miałam co prawda cesarskiego cięcia, ale miałam operację na jamie brzusznej i potwierdzam - nie ma co się spieszyć! Każdy organizm goi się inaczej, ale każdy godny jest szacunku i troski. To, że zdjęto szwy czy to, że wygląda, jakby się wszystko super goiło, jak na przysłowiowym psie, nie oznacza, że można narażać ciało na wysiłek, na który jeszcze nie jest gotowe. Ja sama przez miesiąc po operacji przestrzegałam zaleceń i nawet torebkę starałam się mieć jak najlżejszą. Tym bardziej nie ma co się forsować, jak się na co dzień "ćwiczy" z maluszkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak od razu wrócić do formy to na pewno nie da rady, powoli systematycznie wracamy...

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ważny temat dla młodych mam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno warto mieć ładną figurkę po porodzie, ale wysiłek trzeba włożyć.
      krystynabozenna

      Usuń
  4. Rodziłam naturalnie, ale blizny mam po 3 operacjach i z pewnością będą następne :( U każdego rzeczywiście wszystko goi się inaczej

    OdpowiedzUsuń
  5. CC to ostateczność u mnie Ani, CC i sn i CC to droga przez mękę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dwukrotnie rodziłam SN, wówczas położna mi mówiła kiedy mogę podjąć aktywność

    OdpowiedzUsuń
  7. U kobiet jest z tym różnie, jedne wracają do formy szybciej drugie wolniej. Pamiętac należy jednak by nie za szybko zacząć się forsować.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ważne żeby ćwiczyć z rozsądkiem, w ramach swoich możliwości.

    OdpowiedzUsuń