czwartek, 12 kwietnia 2018

Przygotowania do histeroskopii- czyli jakie badania wykonałam przed?

Witajcie dziewczyny:)

Mija już jakiś czas od kiedy zgodziłam się na wykonanie u mnie histeroskopii. Abym mogła podjąć się tego badania muszę wykonać pewne zalecenia ustalone ze mną przez mojego lekarza. Pierwsze co musiałam zrobić to wykonać cytologie i posiewy z szyjki macicy. Cytologię miałam wykonaną w styczniu tego roku więc dostarczyłam tylko wyniki (oczywiście były pozytywne), a posiew pan doktor wykonał mi na ostatniej wizycie dokładnie tydzień temu. Samo badanie było praktycznie bezbolesne, lekko odczuwałam tylko takie uczucie dyskomfortu w chwili pobrania wymazu specjalną łopatką co trwało nawet nie 5 sekund.
Przygotowanie do badania:
- bezpośrednio przed pobraniem wymazu nie mogłam stosować zabiegów higienicznych z zastosowaniem środków odkażających, nie wolno stosować dopochwowych preparatów leczniczych oraz zrezygnować z sexu.
- nie pobieramy materiału podczas miesiączki
- gdy stosujemy leczenie antybiotykiem doustnym trzeba zachować 7 dni przerwy a gdy dopochwowym (domiejscowym takim jak globułki dopochwowe) 5 dni przerwy

U mnie wykonano dwa pobrania na posiewy w dwóch pakietach: 

1. Pierwszy to panel zakażeń przenoszony drogą płciową:

a. Wykrywanie DNA Chlamydia trachomatis.
b. Wykrywanie DNA Mycoplasma hominis.
c. Wykrywanie DNA Mycoplasma genitalium.
d. Wykrywanie DNA Ureaplasma sp.

2. Drugi to posiew z dróg moczowo-płciowych-tlenowo i posiew z dróg moczowo- płciowych w kierunku grzybów drożdżopodobnych.

Po wykonaniu pobrania, które wykonuje się w standardowym gabinecie dostałam specjalną kartkę z informacją gdzie w internecie po tygodniu sprawdzę swoje wyniki i odbiorę badania bez wychodzenia z domu. Tak też zrobiłam wyniki odebrane, zaraz wam je opisze a tymczasem pokaże Wam jak taka kartka wygląda. Cała instrukcja jest na niej opisana krok po kroku i ściągnięcie badań to kwestia chwili i jest to bardzo proste.



Opiszę Wam teraz w skrócie pierwszy pakiet :

DNA Chlamydia trachomatis- jest to bakteria wywołująca zapalenie układu moczowo-płciowego. Nieleczone infekcje mogą prowadzić do bezpłodności, reumatyzmu w młodym wieku, zapalenia przydatków czy też zapalenia pęcherza moczowego. U kobiet może dojść do zapalenia szyjki macicy oraz do zapalenia narządów miednicy mniejszej. U mężczyzn prowadzi do zapalenia jąder i najądrzy. W większości {80%} przypadków infekcja przechodzi bezobjawowo. Nie leczona chlamydioza prowadzi do wielu powikłań:
- powstanie zrostów między jajowodami, jajnikami
-rozwoju niepłodności mechanicznej
- komplikacji ciąży (poronienia, ciąże pozamaciczne)
DNA Mycoplasma hominis- Bakteria, która powoduje zapalenie u mężczyzn cewki moczowej oraz jajników i jajowodów u kobiet. Może także prowadzić do zmniejszenia liczby i ruchliwości oraz uszkodzenia budowy plemników. Konsekwencją może być niepłodność. Zakażenia przebiegają zwykle bezobjawowo, przenosi się drogą kontaktów płciowych.
DNA Mycoplasma genitalium- Bakteria przenoszona przez kontakty płciowe. Powoduje m.in. zapalenie śluzówki macicy, jajowodów, szyjki macicy oraz miednicy mniejszej.  Nieleczona może prowadzić do niepłodności zarówno jak u kobiet jak i mężczyzn. Może przebiegać bezobjawowo ale nie musi.
DNA Ureaplasma sp.- Bakterie z tego gatunku występują często w dolnym odcinku układu moczowo-płciowego.Szacuje się, że odpowiadają za ok 20% nieswoistych przypadków zapalenia układu moczowo- płciowego. Zakażenie nimi może spowodować m.in. przedwczesny poród, zapalenie jajników, jajowodów, szyjki macicy oraz trzonu macicy a u mężczyzn zakażenie gruczołu krokowego. Bakterie te mogą również być przyczyną zakażeń okołoporodowych u noworodków oraz sepsy popołogowej. Przebieg infekcji może być bezobjawowy. U kobiet obecność tych bakterii może wywołać zapalenie szyjki macicy, endometrium i gorączkę połogową.

Poniżej wrzucam moje  sprawozdanie z tych badań i ich wyniki :
- nie stwierdzono- oznacza brak obecności DNA patogenu w badanym materiale.
- stwierdzono- oznacza stwierdzenie obecności DNA patogenu w badanym materiale.

W moim przypadku jak widać WYKRYTO  tylko ureaplasma sp. reszty nie wykryto na dniach dowiem się jakie będzie proponowane leczenie. 

Durgi pakiet- w skrócie:
Tu dokonano dwóch posiewów na najbardziej popularne  bakterie tlenowe i grzyby. U mnie wynik był ujemny, czyli z pobranego materiału grzybów  i bakterii  nie wyhodowano. W tej kwestii wszystko jest ok. 
Na ten moment znam wyniki i czekam za proponowanym dalszym leczeniem. W klinice niepłodności w której się leczę zasady są takie że żeby przystąpić do zabiegu histeroskopii należy wykonać wyżej podane badania, w między czasie lekarza zapisuję mnie na termin, a klinika w której ma odbyć się zabieg dzwoni do mnie z proponowanym terminem miesiąc przed i informuje mnie :
-  gdzie  i kiedy mam się stawić na zabieg
- jak mam być przygotowana i czy jeszcze muszę wykonać jakieś badania
- od kiedy mam brać zapisane mi hormony przez lekarza.

Więcej opisze Wam oczywiście później teraz uciekam do obowiązków domowych. 
Miłego dnia:)


1 komentarz:

  1. Długo szukałam tak rzeczowego przedstawienia sprawy! Super wpis, dziękuję :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń